Dziesięciu biednych samurajów – wkrótce premiera kolejnej książki o pierwszych twórcach polskiego komiksu

Data publikacji

15.10.2025 16:04

Dziesięciu biednych samurajów. Pierwsi twórcy polskiego komiksu. Tom 2, która otrzymała niedawno Nagrodę Krakowa Miasta Literatury UNESCO trafiła właśnie do druku. Komiksopedia patronuje książce Pawła Chmielewskiego.

Opracowanie, będące kontynuacją Siedmiu wspaniałych, ukaże się na przełomie listopada i grudnia w wersji polsko-angielskiej. Do 20 października prowadzona jest jego przedsprzedaż na stronie internetowej wydawcy, w promocyjnej cenie 100 zł (cena regularna to 150 zł). Poniżej prezentujemy oficjalny opis publikacji:

„Siedmiu wspaniałych” i „Dziesięciu biednych samurajów” ukazują twórców dziewiątej sztuki nie jako osobne, wyabstrahowane byty, zaś komiks jako wypreparowaną dziedzinę (która specjalnie musiała się „narodzić” i posiada bardzo sztywne ramy gatunkowe), ale komiks jako najlepszy przykład literatury wizualnej, ściśle związany z innymi dziedzinami kultury, istniejący również w kontekście historii, społecznych przemian, idei, rozwoju technologii, wojny i pokoju.

Książki tworzące cykl nie są rozbudowanym esejem naukowym, lecz raczej beletrystyczną opowieścią o komiksie, o tym jak kadry i plansze wyrastają z otaczających nas narracji, towarzyszą człowiekowi w publicznej i prywatnej przestrzeni – od czasów najdawniejszych – wchodzą w dialog z każdą (pozornie nawet odległą) dziedziną sztuki.

Bohaterowie pierwszej i drugiej części to zarazem postaci o niezwykle fascynujących biografiach. „Siedmioma wspaniałymi” byli Jan Ziarko, Daniel Mikołaj Chodowiecki, Jan Lewicki, Cyprian Kamil Norwid, Artur Bartels, Franciszek Kostrzewski, Stanisław Lenz. Każda z owych biografii zbudowana jest niczym legenda, mit, dokument, trochę nawet sensacyjna opowieść – niczym siatka symboli istniejących w kulturze przez setki lat. Dzięki niej opowieści komiksowe – nawet minionych wieków – stają się aktualne dla współczesnego czytelnika.

Konstrukcja opowieści, poszczególnych tomów, każdego z rozdziałów ma podkreślać symboliczny wymiar, literackość, trwanie i korespondencję w obrębie kultury nie tylko twórczości każdej z postaci, ale szerzej sztuki komiksowej.

Tak utkaną z formy i znaczeń kompozycję można objaśnić na przykładzie chociażby jednego z bohaterów pierwszego tomu – Jana Ziarki, XVII-wiecznego artysty z odległych polskich Kresów (niczym z ziemi Sopliców i Horeszków), u szczytu kariery tworzącego w Paryżu. Postać Ziarki zostaje zestawiona z mitycznym Jazonem – tu czytelność symboliki jest dość oczywista (topos podróży Argonautów po „złote runo” wraz z kolejnymi elementami mitologicznego przekazu to metafora sukcesu, pogoni za sławą przybysza z egzotycznego, obcego kraju, którym pozostawał również mitologiczny bohater). Komentarzem do prezentacji biografii i artystycznych dokonań jest krótka beletrystyczna opowieść o studentce paryskiej uczelni wędrującej ulicami miasta – widzimy ją przed kinem, gdzie trwa seans obrazu „Król tańczy” ze scenami mitologicznymi, objaśniającymi widzom realia władzy Ludwika XIV (Ziarko specjalizował się również w tego rodzaju mitologiczno-symbolicznych przedstawieniach francuskiego dworu). Później wertując traktat o kolejnych etapach prowadzenia procesu o czary (również z rysunkami polskiego artysty) spaceruje ku redakcji „Charlie Hebdo”, gdzie inną linią metra dociera właśnie islamski terrorysta. Jan Ziarko – żyjąc w epoce przełomu, dynastycznych przemian – zdobył sławę we Francji dzięki komiksowym plakatom propagandowym ukazującym ofiary zbrodni, religijnego fanatyzmu i brutalnej politycznej walki.

Z tak wykreowanych kulturowych obrazów literackich składa się zarówno tom pierwszy jak i drugi monografii o najważniejszych twórcach polskiego komiksu.

Komiks to nie tylko jednak rysownicy – dlatego protagonistami tomu drugiego, „Siedmiu biednych samurajów” są również scenarzyści, komiksowi wydawcy a nawet krytyk literacki.

Jednym z najbardziej wyrazistych bohaterów drugiego tomu jest artysta tragiczny, jeden z największych talentów polskiej grafiki (a gdyby żył dłużej – być może – również polskiego malarstwa) – Michał Płoński. Autor bardzo niewielu prac, meteor, który zachwycił publiczność w Amsterdamie i Paryżu, przez warszawskich krytyków nazwany „polskim Rembrandtem”.

Żył niestety w czasach, gdy sztuka istniała w cieniu gilotyny. Pobyt w Paryżu za rządów Dyrektoriatu i początku władzy konsula, gdy nieustannie tropiono spiski, a wyroki śmierci wydawano nieomal hurtowo spowodowały załamanie nerwowe wrażliwego artysty. Prawdopodobnie dała znać o sobie nieznana ówczesnej medycynie schizofrenia. Płoński zakończył życie przykuty łańcuchem w szpitalnej (więziennej) celi u bonifratrów w Warszawie. Wykorzystując przede wszystkim tradycję niderlandzkiej sztuki wytyczył nowe ścieżki dla narracyjnego opowiadania obrazem w Polsce.

Dziesięciu biednych samurajów – pierwsi twórcy polskiego komiksu, tom 2

„Samurajowie…” to kontynuacja (chociaż można je poznawać kompletnie osobno) publikacji „Siedmiu wspaniałych. Pierwsi twórcy polskiego komiksu/ The Magnificent Seven. The first creators of Polish Comics”. Obydwa tytuły zostały dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.

Tłumaczką cyklu na język angielski jest Emmanuella Robak, autorem okładek i wizerunków twórców – Tomasz Łukaszczyk.

„Siedmiu wspaniałych” i „Dziesięciu biednych samurajów” ukazują twórców dziewiątej sztuki nie jako osobne, wyabstrahowane byty, zaś komiks jako wypreparowaną dziedzinę (która specjalnie musiała się „narodzić” i posiada bardzo sztywne ramy gatunkowe), ale komiks jako najlepszy przykład literatury wizualnej, ściśle związany z innymi dziedzinami kultury, istniejący również w kontekście historii, społecznych przemian, idei, rozwoju technologii, wojny i pokoju.

Książki tworzące cykl nie są rozbudowanym esejem naukowym, lecz raczej beletrystyczną opowieścią o komiksie, o tym jak kadry i plansze wyrastają z otaczających nas narracji, towarzyszą człowiekowi w publicznej i prywatnej przestrzeni – od czasów najdawniejszych – wchodzą w dialog z każdą (pozornie nawet odległą) dziedziną sztuki.

Bohaterowie pierwszej i drugiej części to zarazem postaci o niezwykle fascynujących biografiach. „Siedmioma wspaniałymi” byli Jan Ziarko, Daniel Mikołaj Chodowiecki, Jan Lewicki, Cyprian Kamil Norwid, Artur Bartels, Franciszek Kostrzewski, Stanisław Lenz. Każda z owych biografii zbudowana jest niczym legenda, mit, dokument, trochę nawet sensacyjna opowieść – niczym siatka symboli istniejących w kulturze przez setki lat. Dzięki niej opowieści komiksowe – nawet minionych wieków – stają się aktualne dla współczesnego czytelnika.

Konstrukcja opowieści, poszczególnych tomów, każdego z rozdziałów ma podkreślać symboliczny wymiar, literackość, trwanie i korespondencję w obrębie kultury nie tylko twórczości każdej z postaci, ale szerzej sztuki komiksowej.

Tak utkaną z formy i znaczeń kompozycję można objaśnić na przykładzie chociażby jednego z bohaterów pierwszego tomu – Jana Ziarki, XVII-wiecznego artysty z odległych polskich Kresów (niczym z ziemi Sopliców i Horeszków), u szczytu kariery tworzącego w Paryżu. Postać Ziarki zostaje zestawiona z mitycznym Jazonem – tu czytelność symboliki jest dość oczywista (topos podróży Argonautów po „złote runo” wraz z kolejnymi elementami mitologicznego przekazu to metafora sukcesu, pogoni za sławą przybysza z egzotycznego, obcego kraju, którym pozostawał również mitologiczny bohater). Komentarzem do prezentacji biografii i artystycznych dokonań jest krótka beletrystyczna opowieść o studentce paryskiej uczelni wędrującej ulicami miasta – widzimy ją przed kinem, gdzie trwa seans obrazu „Król tańczy” ze scenami mitologicznymi, objaśniającymi widzom realia władzy Ludwika XIV (Ziarko specjalizował się również w tego rodzaju mitologiczno-symbolicznych przedstawieniach francuskiego dworu). Później wertując traktat o kolejnych etapach prowadzenia procesu o czary (również z rysunkami polskiego artysty) spaceruje ku redakcji „Charlie Hebdo”, gdzie inną linią metra dociera właśnie islamski terrorysta. Jan Ziarko – żyjąc w epoce przełomu, dynastycznych przemian – zdobył sławę we Francji dzięki komiksowym plakatom propagandowym ukazującym ofiary zbrodni, religijnego fanatyzmu i brutalnej politycznej walki.

Z tak wykreowanych kulturowych obrazów literackich składa się zarówno tom pierwszy jak i drugi monografii o najważniejszych twórcach polskiego komiksu.

Komiks to nie tylko jednak rysownicy – dlatego protagonistami tomu drugiego, „Siedmiu biednych samurajów” są również scenarzyści, komiksowi wydawcy a nawet krytyk literacki.

Jednym z najbardziej wyrazistych bohaterów drugiego tomu jest artysta tragiczny, jeden z największych talentów polskiej grafiki (a gdyby żył dłużej – być może – również polskiego malarstwa) – Michał Płoński. Autor bardzo niewielu prac, meteor, który zachwycił publiczność w Amsterdamie i Paryżu, przez warszawskich krytyków nazwany „polskim Rembrandtem”.

Żył niestety w czasach, gdy sztuka istniała w cieniu gilotyny. Pobyt w Paryżu za rządów Dyrektoriatu i początku władzy konsula, gdy nieustannie tropiono spiski, a wyroki śmierci wydawano nieomal hurtowo spowodowały załamanie nerwowe wrażliwego artysty. Prawdopodobnie dała znać o sobie nieznana ówczesnej medycynie schizofrenia. Płoński zakończył życie przykuty łańcuchem w szpitalnej (więziennej) celi u bonifratrów w Warszawie. Wykorzystując przede wszystkim tradycję niderlandzkiej sztuki wytyczył nowe ścieżki dla narracyjnego opowiadania obrazem w Polsce.

Data Wydania

11.2025

Wydanie

I

Druk

Czerń / Biel

Oprawa

Miękka ze skrzydełkami

Format

210×275 mm

Liczba Stron

418

Cena Okładkowa

150,00 zł

ISBN

9788396945051

Zobacz