W ramach kampanii „Zwrotomocni” powstał komiks od autorów „Jeża Jerzego”
24.12.2025 06:01
W ramach ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska pn. Zwrotomocni powstały dwa komiksy edukacyjne autorstwa Rafała Skarżyckiego i Tomasza Leśniaka.
Kampania w przystępny sposób tłumaczy zasady systemu kaucyjnego. Jej bohaterami są zwracane opakowania po napojach – butelka plastikowa, szklana i puszka. Inicjatywa trwa od 20 października w Internecie – m.in. w mediach społecznościowych, na platformach VOD i w serwisach wideo, od 27 października w telewizji, a w grudniu trafiła do kin i komiksu.
Twórcy Jeża Jerzego przygotowali dwie 4-stronicowe publikacje:
- Zwrotomocni: Wielki powrót (dla szkół podstawowych), do pobrania tutaj (2,83 MB),
- Zwrotomocni: Gra o zwrot (dla szkół ponadpodstawowych), do pobrania tutaj (2,63 MB).
Komiksy dostępne są wyłącznie w wersji cyfrowej i na razie nie ma informacji czy będą dystrybuowane w innej formie.
Integralną część kampanii stanowią działania edukacyjne skierowane do lokalnych społeczności oraz uczniów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Szczegółowe informacje o tym, jak działa system kaucyjny oraz materiały do pobrania, czy aktualności na temat przebiegu działań kampanii Zwrotomocni, można znaleźć na dedykowanej stronie internetowej: systemkaucyjny.gov.pl.












