Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918

„Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918″ to pierwsza w naszym kraju obszerna monografia ukazująca sposoby opowiadania obrazem w kulturze europejskiej (od malowideł naskalnych do triumfu prasy ilustrowanej).

Fenomen historyjek rysunkowych i legend z nimi związanych pojawia się w antycznej Grecji i Rzymie, a rozbudowane narracje obrazkowe tworzyli już nie tylko Persowie i Egipcjanie, ale mieszkańcy odległej Laponii. Poznajemy średniowieczne rękopisy, biblie pauperum oraz wielkie epickie opowieści o podboju przez Normanów Wysp Brytyjskich. Od pierwszych ksiąg drukowanych z historiami w obrazach śledzimy rozwój gatunków i kolejnych twórców aż do końca Wielkiej Wojny w 1918 r.

Autor prowadzi nas poprzez najciekawsze zjawiska w dziedzinie rysunku, karykatury, książki ilustrowanej, komiksu i prasy w Europie – angielskich, niderlandzkich i włoskich plansz moralizatorsko-politycznych w epoce manieryzmu, brytyjskiej karykatury epoki georgiańskiej, prasy francuskiej, angielskiej i niemieckiej połowy XIX wieku, wreszcie wielkich nazwisk artystów, którzy wywarli ogromny wpływ na sztukę polskiego komiksu – Rodolphe’a Töpffera, Wilhelma Buscha, Jamesa Gillraya, Thomasa Rowlandsona, braci Cruikshanków, Caran d’Ache’a i innych oraz najważniejszych tytułów prasowych – „Punch”, „The Illustrated London News”, „Le Journal pour rire”, „Le Chat Noir”, „Northern Looking Glass”, „Flegende Blatter” aż do eksplozji prasowych historyjek ilustrowanych w Hiszpanii, Serbii, Czechach, Holandii, krajach skandynawskich.

To również spotkanie z wieloma polskimi autorami historii obrazkowych i komiksów, których historia zajmuje bardzo istotne miejsce w książce –  anonimowymi ilustratorami kodeksów, twórcą Drzwi Gnieźnieńskich, Tomaszem Treterem, Antonim Möllerem, Janem Ziarko, Danielem Chodowieckim (autor pierwszej powieści graficznej), Michałem Płońskim, Janem Lewickim (rysownik pierwszego komiksu w języku polskim), Arturem Bartelsem, Franciszkiem Kostrzewskim (twórca pierwszego polskiego komiksu prasowego), braćmi Mucharskimi, Karolem Młodnickim, Stanisławem Lencem, Władysławem Sandeckim, Bogdanem Nowodworskim i in.

To narracyjna opowieść o pisarzach, ilustratorach, drukarzach, wydawcach i finansistach, którzy poprzez historyjki rysunkowe usiłowali objaśniać świat i bawić czytelników. To również dzieje ewolucji techniki, idei oraz gatunków literackich i prasowych, którym zawsze towarzyszyło opowiadanie obrazem oraz przegląd kilkuset tytułów prasowych wychodzących w Polsce, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach naszego kontynentu. I choć dominował wśród artystów obrazkowych opowieści temperament komiczny i skłonność do satyry, to nie zabrakło wśród form komiksowych realizacji ukazujących okrucieństwo wojny, szaleństwo i brawurę odkryć geograficznych, polityczne przewroty i wielkie społeczne przemiany na przełomie epok. To książka w dużym stopniu o źródłach współczesnej popkultury, ale nie tylko.

Porównaj ceny

Szczególnie polecamy

Pozostałe księgarnie

Szczegóły wydania